Najnowsze artykuły
Technologie RFID i EPC | Zestawienie polskich producentów oprogramowania obsługującego RFID w branży logistycznej
322
post-template-default,single,single-post,postid-322,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-1.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Zestawienie polskich producentów oprogramowania obsługującego RFID w branży logistycznej

Zestawienie polskich producentów oprogramowania obsługującego RFID w branży logistycznej

20:36 19 Marzec w Inne, Logistyka

Poniższy artykuł ma za zadanie przedstawić zestawienie polskich producentów oprogramowania obsługującego RFID – wykorzystywanego głównie w branży logistycznej. Ponadto artykuł zawierał będzie opis produktów i ich funkcjonalności.  

     Technologia RFID to dzisiaj jedna z najszybciej rozwijających się technik automatycznej identyfikacji. W ostatni latach jej popularność znacznie wzrosła, a powodem tego było ustanowienie globalnych standardów, obniżenie kosztów wdrażania oraz poprawa efektywności. Identyfikacja za pomocą fal radiowych pozwala na zapis oraz odczyt danych na wielu z wielu identyfikatorów bez konieczności kontaktu optycznego pomiędzy identyfikatorem a urządzeniem odczytującym. Technologia RFID staje się coraz popularniejsza i wszechobecna w naszym życiu. Mamy już karty płatnicze, dostępowe i identyfikacyjne, a nawet paszporty z zaszytymi w środku układami radiowej identyfikacji.

     Oprogramowanie czytnika składa się z dwóch warstw: komunikacyjnej i użytkowej. Oprogramowanie użytkowe jest aplikacją o określonej logice odpowiadającej za gromadzenie, wymianę i przetwarzanie danych pracująca na czytniku i po części na komputerze serwerze współpracującym z tym czytnikiem. Natomiast programowanie komunikacyjne odpowiada za fizyczną stronę transmisji danych.

 Systemy Kodów Kreskowych SA

www.skk.com.pl

     Jedną z firm zajmujących się produkcją oprogramowania RFID jest firma SKK. Systemy Kodów Kreskowych SA to firma integratorska, która na polskim rynku funkcjonuje od roku 1992. Jej centrala znajduje się w Krakowie. Bezobsługowa i szybka identyfikacja pojazdów jest przydatna w obszarach gdzie każdy pojazd musi być identyfikowany.

     Pierwszy rodzaj aplikacji związany jest z wjazdem pojazdu do określonej strefy, np. magazynu, parkingu. Pojazdy są identyfikowane przy wjeździe lub/i wyjeździe z danego obszaru poprzez odczyt identyfikatora RFID umieszczonego na pojeździe lub wewnątrz niego. Czytnik umieszcza się na słupie lub na budynku nieopodal wjazdu. Pojazd zbliżający się do bramki zostaje automatycznie zweryfikowany przez czytnik, co powoduje otwarcie szlabanu.

     Drugi rodzaj aplikacji związany jest z procesami logistycznymi takimi jak np. załadunek, napełnianie, ważenie, przegląd serwisowy. Na obiektach, które chcemy identyfikować, na stałe umieszcza się identyfikator RFID, natomiast same czytniki mogą być stacjonarne lub przenośne – wybór zależy od charakteru procesu.

     Referencje: Pepsi Cola General Bottlers Poland, BIOGRAN GmbH Sp. z o.o., Poli-Eco Tworzywa Sztuczne Sp. z o.o., Polonia Cup Sp. z o.o., AVON Cosmetics Polska Sp. z o.o. Ustronianka Sp. z o.o., BillBird S.A., „Społem” Tychy Sp. z o.o., British American Tobacco, PKM DUDA S.A., FedEx, Ferax Sp. z o.o., Bell P.P.H.U., Gaspol S.A., Ministerstwo Zdrowia, PN Standard s.j., Rossmann, TNT Express, Tymbark S.A., DGS, COOL SPORT, ALIOR BANK, WOSANA SA, Pszychodnia Zdrowia Skawina, DAKO, Poli Eco, Polonia Cup Sp z o.o., KWB Adamów, BIOGRAN, LOREAL, DEKO, LINDE GAZ POLSKA, ZPE ZAPEL SA, WINKHAUS POLSKA,  DUDA, Polpharma, Danfoss LPM, Hexal, Saint-Globain Isover Polska, Lubfarm, SKK WMS – Plast-Box, LightPoint, Microscan.

 BCS Polska

     BCS Polska jest częścią międzynarodowej grupy IBCS Group, będącej największym na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej integratorem systemów IT i dostawcą rozwiązań wykorzystujących automatyczną identyfikację danych. Firma ma centralę w Nowym Sączu i oddziały w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.

     BcsDragon to platforma informatyczna do gromadzenia danych w procesach logistycznych i produkcyjnych z wykorzystaniem rozwiązań z obszaru automatycznej identyfikacji. Platforma ta gromadzi i weryfikuje dane na dokumentach magazynowych. Może być wyposażona w moduł logistyka wewnętrzna, który przeznaczony jest do obsługi procesów magazynowych w przedsiębiorstwie. Innym modułem może być moduł monitoring produkcji, który daje możliwość znakowania elementów zlecenia etykietą lub tagiem RFID. Dzięki stacjonarnym punktom odczytu możliwe jest śledzenie ruchu elementów w procesie produkcyjnym. Za pomocą przenośnyh komputerów z czytnikiem RFID można ręcznie sterować stanem, statusem i lokalizacją danego elementu produkcji. Podstawowymi obszarami zastosowań tego systemu są: formowanie i znakowanie jednostek logistycznych, raportowanie pochodzenia, monitorowanie produkcji, rejestracja etapów i zdarzeń na produkcji, raportowanie podstawowych wskaźników oraz zasilanie produkcji, zapewnienie ciągłości dostaw materiałów na linię produkcyjną.

FUNKCJONALNOŚĆ:

  • definiowanie typów dokumentów (np. przyjęcie, wydanie, inwentaryzacja),
  • definiowanie logiki przetwarzania dokumentów (sposób realizacji dokumentu, weryfikacji danych, uprawnień w zakresie wprowadzania danych, itp.),
  • rejestrowanie/weryfikowanie dokumentów magazynowych za pomocą przenośnych kolektorów danych,
  • archiwizowanie zarejestrowanych dokumentów,
  • importowanie zleceń z systemu zarządzania i planowania produkcji,
  • możliwość znakowania elementów zlecenia (produktów) etykietą lub tagiem RFID,
  • śledzenie ruchu elementów w procesie produkcyjnym za pomocą stacjonarnych punktów odczytu (czytniki kodów kreskowych lub RFID, czujniki, terminale produkcyjne, automatyka, itp.),
  • ręczne sterowanie stanem, statusem i lokalizacją elementu za pomocą przenośnych komputerów (kolektorów danych z czytnikiem kodów kreskowych i/lub RFID),
  • kompletacja i oznakowanie wyrobu gotowego etykietą z kodem kreskowym,
  • raportowanie stanu realizacji poszczególnych zleceń,
  • raportowanie zdarzeń w systemie produkcyjnym,
  • znakowanie jednostek logistycznych w trybie ręcznym oraz automatycznym,
  • definiowanie nowych lub modyfikacja wybranych stanowisk znakowania jednostek logistycznych,
  • możliwość modyfikowania zawartości nośnika poprzez dodawanie artykułu do listy,
  • możliwość prowadzenia własnej kartoteki artykułów,
  • możliwość ręcznego zdefiniowania i wydruku etykiety,
  • archiwizowanie etykiet wydrukowanych w systemie,
  • przeszukiwanie i filtrowanie archiwum oraz wydruki kopii etykiety dla wybranej jednostki logistycznej.

     BcsTiger to system służący nadzorowaniu procesów magazynowych od przyjęcia do magazynu, przez czas przechowywania aż do ich wydania. W logistyce stosuje się go głównie w dużych magazynach przeładunkowych. System ten jest zgodny ze zbiorem wielu międzynarodowych standardów. Istnieje bardzo łatwy dostęp do niego poprzez przeglądarki, posiada możliwość integracji z systemami finansowo księgowymi. Posiada  również możliwość definiowania dowolnej ilości magazynów, jednostek oraz możliwość rozbudowy o dodatkową funkcjonalność. Poprzez integrację z urządzeniami automatycznej identyfikacji umożliwia rejestrowanie i przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym. System ten obsługuje podstawowe i zaawansowane operacje magzynowe tj. przyjęcie, wydanie, przesunięcie, inwentaryzację itp. Zgodność z systemem GS1, sprawia, że bcsTiger stanowi podstawę do wdrożenia pełnego systemu Track&Trace, pozwalającego na śledzenie ruchu i pochodzenia partii towaru przez wszystkie etapy produkcji, przetwarzania i dystrybucji. Dzięki ustalonym algorytmom automatycznie przydziela miejsca składowania w magazynie.

FUNKCJONALNOŚĆ:

  • śledzenie stanów magazynowych, dając pełen obraz hali z podziałem na strefy, rzędy, kolumny, poziomy i miejsca magazynowe,
  • oznaczenie lokalizacji w magazynie kodami kreskowymi powoduje, iż praca magazynierów jest szybka i bezproblemowa, a każdy ruch magazynowy – zaplanowany i zarejestrowany,
  • dzięki zastosowaniu terminali przenośnych pracownicy magazynu uzyskują mobilność i bezpośrednią kontrolę nad realizowanymi dyspozycjami,
  • zdefiniowane tryby komunikacji umożliwią elastyczne dopasowanie się do systemów Klienta zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego,
  • dostęp do modułu WWW, który w czasie rzeczywistym pozwala na: złożenie dyspozycji, sprawdzenie stanu magazynowego, dodanie nowego produktu do kartoteki itp.,
  • pozwala na powiązanie operacji magazynowych ze zleceniami spedycyjnymi oraz zewnętrznymi środkami transportu,
  • umożliwia wizualizację pochodzenia nośników i partii towarowych w oparciu o zestaw raportów pochodzenia i śledzenia ruchu partii towarowych w wewnętrznym łańcuchu logistycznym,
  • moduł analizy i symulacje umożliwia zobrazowanie stanu magazynu; oprócz szerokiej gamy raportów na temat stanów magazynowych, realizowanych operacji, wystawianych dokumentów, czy pracy magazynierów, moduł ten pozwala na realizację analiz związanych z przepływem towarów (ABC), niezbędną do wyznaczenia szybkości rotacji produktów na magazynie, wyznaczenia zapasu zabezpieczającego, czy wskaźnika zalegania.

Obszary zastosowania BcsTiger:

 

     Referencje: BRUHN Transport Polska, DHL Express, FM Logistics, Gefco Polska, Opek, Pekaes Multi-Spedytor, TNT Worldwide, UPS Polska, Automotive Lighting Polska, Black Red White, Corning Cable, Elektrobudowa, Faurecia Wałbrzych, Federal Mogul Gorzyce, Helvetia Furniture, Lear Corporation Poland, Lenovo, Lorenz-Bahlsen, Lowara Vogel Polska, Magneti Marelli Suspension System, Man Star Truck&Buses, Michelin Polska – STOMIL Olsztyn, Procter&Gamble, Sanofi Synthelabo, Stolbud, TRW Polska, Unilever Polska, Valeo, Binder International Warszawa Sp. z o.o., Brenntag Polska, CNH Polska, Oriflame Polska, Sokołów S.A., T.G. BEWA, Yawal System, AUCHAN Polska, Delko Otto sp. z o.o., E. Leclerc, ELEA Polska, Kaufland, OBI Centrala Systemowa, Puma, Rossmann, Żabka Polska SA, IKEA Distribution Services S.A., Leroy Merlin, Universal Express Distribution, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Biblioteka Publiczna w Warszawie, Komenda Stołeczna Policji, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Finansów, Podlaska Regionalna Kasa Chorych, Wojewódzki Sąd Administracyjny.

 HADATAP

     Firma HADATAP specjalizuje się w usprawnianiu procesów produkcyjnych, logistycznych i biznesowych z zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań informatycznych, w tym również RFID. Centrala firmy mieści się w Warszawie, ma również oddział w Katowicach. Firma ta stosuje oprogramowanie znanych firm światowych oraz własne, dedykowane dla konkretnego środowiska biznesowego.

     Firma HADATAP w jednym ze swoich produktów wykorzystała znaczniki aktywne odczytywane przez odbiorniki Wi-Fi. Do Firmy American Port Services przyjeżdza codziennie około 300 ciągników z wielu firm i przyworzą towar jednorodny, a zabierają skompletowany ładunek. Aby nie było pomyłek ze znalezieniem odpowiedniego miejsca do zostawienia ładunku przymocowano do naczep bądź kontenerów aktywny znacznik RFID, który zostaje odczytywany przy wjeździe na plac. Na placu rozmieszczono 20 punktów dostępowych Wi-Fi połączonych światłowodami z siecią komputerową APS. Dzięki temu rozwiązaniu można zlokalizować ładunek z dokładnością +- 1 stanowisko na placu o powierzchni 250 000 m2. Znaczniki zdejmuje się z naczep przy wjeździe.

     Kolejne rozwiązanie wprowadzili w National Gallery w londynie. Etykiety RFID zastosowano do wszystkich kolekcji. Każda etykieta emituje sygnał co 15 sekund – moją one własne zasilanie wystarczające na około 5 lat. System został połączony z istniejącą siecią telewizji przemysłowej (CCTV). Więc w przypadku, gdy którakolwiek z etykiet nie wyemituje sygnału – rejestrowany jest i wyświetlany na montorach obraz miejsca, z którego nie stwierdzono sygnału.

 LOGISYS

     Firma Logisys realizuje projekty logistyczne obejmujące zarówno koncepcje nowych jak i usprawnienia istniejących systemów logistycznych, poprzez audyty, koncepcje i wdrożenia. Implementacja ma zapewnić znakowanie i śledzenie przepływu towarów za pomocą znaczników RFID. Opracowuje strategie rozwoju systemów IT w przedsiębiorstwie pod kątem wymagań logistycznych. Logisys odpowiada za integrację sprzętu z logiką systemową obsługującą procesy związane ze znakowaniem RFID oraz oprogramowanie middleware.

     Referencje: m.in. merlin.pl, M&M, Żabka Polska SA, ALUPLAST, Bakoma, FILTRON, SCA, DRABPOL, BONGRAIN SA, BRUK-BET, DHL, FIX IT, CAN-PACK S.A., AMEX, ams, GTECH, DROSED, DAKO, InPost, ProLog, KLIMA THERM, PARTNER AGD-RTV, UNIPHAR, Softex Data.

 JANTAR

     Firma JANTAR z centralą w Bielsku Białej jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm specjalizujących się w automatycznej identyfikacji towarów. Realizuje projekty dla największych klientów jak również dla małych lokalnych przedsiębiorców.

    JANTAR TRACE to system informatyczny realizujący obsługę statusów poszczególnych nośników logistycznych. Wszystkie operacje procesowe realizowane są za pomocą terminali przenośnych pracujących on-line na centralnej bazie danych. Część terminalowa została opracowana pod urządzenia marki Motorola (Symbol) serii MC90xx z systemem WM5.0. Jantar Trace to system informatyczny realizujący znakowanie i ewidencję produkcji, oraz wspomaganie kompletacji i realizacji wydań do odbiorców. Możliwe jest śledzenie w czasie rzeczywistym stopnia zaawansowania realizacji poszczególnych zleceń produkcyjnych, czy wydań. Dzięki zebranym informacjom możliwe jest precyzyjne przeszukiwanie danych pod kątem ruchów danego asortymentu, partii itp, co pozwala szybko reagować na wszelkie nieprawidłowości. Dostęp do wszytskich modułów możliwy jest przez przeglądarkę internetową. Plusami są automatyczna ewidencja produkcji oraz szybka możliwość wyszukania po elementach partii, numerze nośnika.

FUNKCJONALNOŚĆ:

  • znakowanie opakowań zbiorczych i nośników logistycznych bezpośrednio na liniach produkcyjnych np. podczas kontroli finalnej,
  • ewidencja produkcji, przesunięcia na magazyny wyrobów gotowych, przesunięcia międzymagazynowe,
  • obsługa operacji wewnątrzmagazynowych, przesunięć międzymagazynowych, zmian lokalizacji, dekompletacji i kompletacji palet, przeetykietowania itp.,
  • blokowanie nośników,
  • obsługa wydań na podstawie dyspozycji wydania z systemu nadrzędnego, kompletacja list wysyłkowych, buforowanie wydań,
  • prowadzenie historii nośnika do obsługi procesów śledzenia (tracking & treacebility),
  • eksport dokumentów wydania do systemu nadrzędnego na podstawie zweryfikowanych, rzeczywiście wydanych ilości poszczególnych asortymentów.

KORZYŚCI:

  • automatyczna ewidencja produkcji, kontrola stanów magazynowych w czasie rzeczywistym,
  • szybka możliwość wyszukiwania po elementach partii, asortymencie, numerze nośnika itp.,
  • eliminacja papierowych zleceń kompletacji,
  • automatyczna weryfikacja kompletowanego asortymentu i ilości,
  • śledzenie zaawansowania kompletacji w czasie rzeczywistym,
  • rejestracja historii kompletacji, możliwość weryfikacji dokumentów.

     JANTAR INWENT wspomaga przeprowadzanie inwentaryzacji w placówkach handlowych. Oprogramowanie do inwentaryzacji umożliwia rejestrację i weryfikację towarów handlowych oznakowanych etykietą z kodem kreskowym w systemie EAN, lub dowolnym indeksem umożliwiającym identyfikację asortymentu w jednoznaczny sposób w systemie klienta. Wszystkie operacje realizowane są z wykorzystaniem terminali przenośnych posiadających dostęp on-line do centralnej bazy danych. Operator po zalogowaniu się na terminalu wybiera jaki rodzaj operacji będzie realizował. Następnie filtruje i wybiera żądany arkusz inwentaryzacyjny. Po wybraniu dokumentu może kompletować pozycje poprzez zeskanowanie kodu asortymentu i podaniu ilości, lub poprzez kolejne skanowanie pojedynczych sztuk danego towaru. Terminal weryfikuje czy skanowany asortyment widnieje na arkuszu i informacyjnie podaje już zeskanowane ilości. Operator może zaniechać kompletacji danego arkusza i przejść do realizacji innego. Po skompletowaniu całości arkusza zostaje zamknięty w terminalu i jest gotowy do akceptacji. Kierownik zespołu na stanowisku komputerowym sprawdza jeszcze raz poprawność kompletacji i zatwierdza dokument do eksportu. Moduł wymiany danych pobiera skompletowane dokumenty i aktualizuje dyspozycje w systemie nadrzędnym.

FUNKCJONALNOŚĆ:

  • tworzenie arkuszy spisowych z możliwością filtrowania zakresu importowanych towarów,
  • rejestracja towarów na podstawieoznaczeń kodowych terminalami,
  • rejestracja historii skanowań, możliwośćkorekty poszczególnych skanowań do terminalu,
  • weryikacja poszczególnych arkuszy, eksport danych (zarejstrowanych, różnic itp.)

KORZYŚCI:

  • eliminacja papierowych arkuszy spisowych,
  • weryfikacja oznaczeń kodowych podczas inwentaryzacji,
  • możliwość realizacji wielu arkuszy, przez jednego operatora, jak również jednego arkusza przez wielu operatorów,
  • śledzenie zaawansowania kompletacji w czasie rzeczywistym,
  • rejestracja historii kompletacji, możliwość weryfikacji dokumentów.

     Referencje: m.in. ARMANI, Weston & Church’s, Max & Co, Krakowski Kredens, Redford & Grant, Delikatesy T&J, Społem PSS Północ we Wrocławiu, Detal Dzisiaj Network, ZEBRA, 3COM Corporation, CISCO, IBM/IBM Premier Business Partner, Lenovo, SHARP, Cegid Group, Barracuda Networks, Cylande, BPSC SA, INSOFT sp z o.o., Linksys, Symbol, PSC, Molex, Microsoft, UPOS, Mantis, INNOVA S.A., APC, CDN.

Tabela przedstawia zestawienie opisanych powyżej producentów wraz z ich kapitałem akcyjnym i wysokością sprzedaży:

 

Polscy producenci oprogramowania obsługującego RFID w logistyce
FIRMA PRODUKT KAPITAŁ ZAKŁADOWY WYSOKOŚĆ SPRZEDAŻY
SKK 1 100 000,00 zł I poł. 2009r.
13 678 000 PLN
BCS Polska BcsDragon
BcsTiger
1 050 000,00 zł rok 2008
43 398 308 PLN
HADATAP 800 000,00 zł rok 2008
393 607 PLN
LOGISYS 625 000,00 zł rok 2008
509 553 PLN
JANTAR JANTAR TRACE
JANTAR INWENT
250 000,00 zł rok 2008
23 052 849 PLN

 

 
Źródło wysokości sprzedaży: www.verdict.pl
 
 
Wymagania dotyczące systemów:
 

PRODUKT WYMAGANIA
BcsDragon
BcsTiger
BAZA DANYCH: MS SQL SERVER 2005, Oracle
inne: serwer IIS, .Net Framework 2.0
Komputer przenośny z Win CE5.0/WM5.0 (min. 64 MB RAM), WLAN
stacja robocza z systemem operacyjnym Windows XP/Vista (procesor P4 lub kompatybilny, HDD 1GB, RAM 1GB)
JANTAR TRACE
JANTAR INWENT
BAZA DANYCH: Microsoft SQL 2005
Terminale przenośne powinny być wyposażone w system WCE5.0 lub WM5.0

 

 
 
Poniższa tabela przestawia pozycje podanych firm w kraju wg. rankingu Pulsu Biznesu GAZELE BIZNESU:
 

GAZELE BIZNESU 2005
POZYCJA W KRAJU FIRMA WOJEWÓDZTWO ZATRUDNIENIE WZROST PRZYCHODU OBRÓT (mln zł)
1316 SKK małopolskie 65 24,78
2540 BCS POLSKA małopolskie 28 22,75
2958 JANTAR pomorskie 161 34,15
GAZELE BIZNESU 2006
2876 SKK małopolskie 66 26,25
2897 BCS POLSKA małopolskie 34 23,42
3055 JANTAR śląskie 65 16,92
3247 JANTAR pomorskie 162 35,00
GAZELE BIZNESU 2007
2071 JANTAR pomorskie 1647 136,00% 46,43
2903 BCS POLSKA małopolskie 43 120,00% 27,28
2925 SKK młopolskie 79 120,00% 29,66
GAZELE BIZNESU 2008
1242 JANTAR pomorskie 2000 174,36% 61,03
2084 BCS POLSKA małopolskie 40 148,67% 34,83
GAZELE BIZNESU 2009
1680 JANTAR pomorskie 2073 150,58% 69,91

 

 

 Dane zebrane zostały przez Coface Poland

Źródło: www.gazele.pl

     Jak było wspomniane na początku artykułu branża TRFID jest jedną z najszybciej rozwijających się branż także na rynku polskim. Dlatego coraz więcej polskich firm zaczyna interesować się identyfikacją za pomocą fal radiowych, produkcją oprogramowania, czytników, wdrażaniem systemów itp.


ŻRÓDŁA:

http://www.jantar.pl/

data dostępności: 11.05.2010
http://www.skk.com.pl/pl/rozwiazania/logistyka_i_transport/rfid_w_logistyce
data dostępności: 11.05.2010
http://www.hadatap.pl/
data dostępności: 11.05.2010
http://www.bcspolska.pl/
data dostępności: 11.05.2010
http://www.logisys.pl/

data dostępności: 02.06.2010