Najnowsze artykuły
Technologie RFID i EPC | Przykład zastosowania RFID na podstawie użycia płatniczych i lojalnościowych kart RFID
223
post-template-default,single,single-post,postid-223,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-1.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Przykład zastosowania RFID na podstawie użycia płatniczych i lojalnościowych kart RFID

Przykład zastosowania RFID na podstawie użycia płatniczych i lojalnościowych kart RFID

22:46 21 Luty w Ekonomia, Zastosowania

Dwudziesty pierwszy wiek to początek niezwykłego postępu we wszystkich dziedzinach życia. Współczesna myśl technologiczna otwiera przed nami nowe perspektywy, wzbogaca życie o nowe doświadczenia, zmienia obraz świata, i tworzy narzędzia, które czynią je wygodniejszym, łatwiejszym i bezpieczniejszym. Nowoczesny produkt cechuje się wielofunkcyjnością, łatwością obsługi, uniwersalnym zastosowanie i bezpieczeństwem użytkowania. Karta plastikowa spełnia wszystkie te wymagania. Jest poręczna i wygodna w obsłudze, zazwyczaj o ciekawej i funkcjonalnej szacie graficznej, mieści w sobie istotną wartość informacyjną, a przede wszystkim jest skutecznym i bezpiecznym pośrednikiem między klientem a sprzedawcą. Doskonałym przykładem dla tej grupy zastosowań jest użycie płatniczych i lojalnościowych kart RFID.

Karta taka może być prestiżowym narzędziem handlu, marketingu i szeroko pojętego zarządzania. Jest bez wątpienia jednym z symboli nowoczesności i autentycznym sukcesem współczesnej technologii. [1]

Sam fakt posiadania karty kredytowej jeszcze kilkanaście lat temu był dla wielu polaków dość przełomowym wydarzeniem. Nieufnie patrzono na pomysł zamiany banknotów na kawałek plastiku. Wciąż lepszym rozwiązaniem wydawało się wypłacanie pieniędzy z bankowego okienka zamiast bankomatu nie wspominając już o przeprowadzeniu transakcji z wykorzystaniem samej karty. Z biegiem czasu jednak posiadanie plastikowego pieniądza stało się codziennością a ludzie zamiast nosić ze sobą wypchanych portfeli coraz częściej płacą kartą.

Na początku wyjaśnimy podstawowe pojęcia, którymi będziemy posługiwać się w artykule:

Inteligentne karty zbliżeniowe  (ang. Contactless smart card)Karty,  które zawierając układ RFID do transmisji informacji do czytnika bez potrzeby przesuwania karty przez czytnik. Plastikowa karta elektroniczna przypominająca fizycznie kartę płatniczą, z wbudowanym niewielkim mikroprocesorem, pamięcią i anteną.[2] W dalszej części artykułu opisana została zasada działania takiej karty. Dzielą się one na:

  • Karty płatnicze są  kartami, które znacznie ułatwiają dokonywanie codziennych, niewielkich płatności. W przypadku kart zbliżeniowych posiadacz ma możliwość uregulowania rachunku do wysokości 50 zł bez konieczności potwierdzania transakcji przy po-mocy kodu PIN bądź odręcznego podpisu. Karty zbliżeniowe oprócz standardowych form zapisywania danych wyposażone są w dodatkową antenę połączoną z chipem, za pomocą której następuje połączenie z terminalem. W celu dokonania płatności wystarczy zatem zbliżyć kartę do terminala na odległość 5 – 15 centymetrów.[3]
  • Karty lojalnościowe stanowią narzędzie, dzięki któremu firma identyfikuje klienta oraz daje mu możliwość korzystania z wszelkich zniżek i bonusów. Zwiększa to wzajemną relację firmy i klienta, a także przynosi wymierne korzyści obu stronom. Wyglądają one jak karty bankomatowe i mogą być wykorzystywane jako karty lojalnościowe, karty stałego klienta, legitymacje studenckie, karty miejskie i karnetu.[4] Wszystkie dane dotyczące punktów i bonusów zapisywane są w na karcie oraz w pamięci terminala, po czym łączy się on z centrum systemu np. jeden raz w ciągu dnia i przekazuje wszystkie zebrane w ciągu dnia informacje jednorazowo. Ten sposób autoryzacji jest w pełni bezpieczny zarówno dla klienta, jak i firmy.[5]

Technologia zbliżeniowa na polskim rynku to jeszcze nowość. Jest ona nowym sposobem robienia zakupów oraz zbierania punktów lojalnościowych Dotychczas, płacąc kartą debetową/kredytową czy biorąc udział w programie lojalnościowym, „plastik” przekazywaliśmy sprzedawcy, a ten przeciągał go przez terminal. W przypadku płatności, żeby autoryzować transakcję, musieliśmy podać kod PIN lub podpisać się na potwierdzeniu. Rewolucja technologii zbliżeniowej polega na tym, że karty nie trzeba wypuszczać z ręki, trzeba tylko zbliżyć ją do specjalnego czytnika, a jeśli rachunek jest mniejszy niż 50 zł, nie trzeba podawać kodu PIN.

Odczyt informacji z karty odbywa się bezprzewodowo przez indukcję elektromagnetyczną bez potrzeby wsuwania karty do czytnika. Cewka czytnika wzbudza cewkę karty, co zasila układ elektroniczny karty. Układ ten odpowiednio moduluje sygnał generowany przez cewkę karty, który jest odbierany przez czytnik i odpowiednio interpretowany. Standardowe karty funkcjonują na odległość od kilku do kilkunastu centymetrów. Istnieją karty z własnym zasilaniem, co pozwala na zwiększenie zasięgu do kilku metrów.[6]  Dane przesyłane są do czytnika za pomocą fal radiowych o częstotliwości 13,56 Mhz – z wykorzystaniem standardu komunikacyjnego ISO14443, a następnie przetwarzane tradycyjnie przy udziale bezpiecznej sieci akceptacji VISA lub MasterCard.[7] Dzięki komunikacji bezprzewodowej, karta jest prosta w obsłudze, ale również trwalsza od kart magnetycznych lub chipowych, które ulegają zużyciu się mechanicznemu.

KARTY PŁATNICZE

Wśród marek kart płatniczych MasterCard oferuje tę technologię pod nazwą PayPass, a Visa jako payWave. Między tymi systemami jest jednak pewna różnica. Przy zakupach do 50 zł proces wygląda tak samo. Jeśli płacimy kartą PayPass (MasterCard) powyżej 50 zł, sprzedawca poprosi nas o podanie kodu PIN. Jeżeli natomiast będziemy chcieli zapłacić powyżej 50 zł kartą payWave, wtedy nie tylko wymagany będzie kod PIN, ale kartę będzie trzeba przeciągnąć przez terminal, a więc nie będzie to już transakcja bezstykowa. Pod tym względem karty MasterCarda wydają się elastyczniejsze. Dzięki temu technologię bezstykową  PayPass można zastosować nie tylko na karcie płatniczej, kredytowej, ale również w zegarku czy breloku. Funkcja PayPass zapewnia przede wszystkim dużą szybkość i bezpieczeństwo transakcji. Poniżej zaprezentowane zostały różne formy zastosowania technologii bezstykowej PayPass:

  • Karta płatnicza zbliżeniowa

karta zblizeniowa paypass paywave

Źródło: http://www.aliorbank.pl/resources/res/zdjecia_produktow/wizerunki_kart/ki_karta_debit.jpg

  • Brelok zbliżeniowy

brelok zblizeniowy paypass paywave

Źródło: http://cdn2.netpr.pl/file/mediakit-w/270355/4c/debetowa-mc-debit-paypass-brelok-ekonto.jpg

  • Naklejka zblizeniowa oraz sposób jej użycia

naklejka zblizeniowa paypas paywave    uzycie naklejka zblizeniowa paypass paywave

Źródło: http://wyborcza.biz/finanse/55,105684,8755763,,,,8756317.html

oraz http://www.t-mobile.pl/pl/indywidualni/stali_klienci/oferta_specjalna/era_paypass

  • Zegarek Watch2Pay

zegare watch2pay paypass paywave

Źródło: http://szybkajazda.pl/files/images/articles/VXR74E8ZPYPbGqd_491x287-1.jpg

Płatności bezstykowe zawitały do Polski w grudniu 2007 r. Była to wspólna inicjatywa Banku Zachodniego WBK i organizacji MasterCard. W drugiej połowie 2008 r. na polski rynek weszła również Visa. Od tego czasu lista rozrosła się do 23 banków komercyjnych.

Karty zbliżeniowe akceptowane są m.in. w sieci Empik, Smyk, Douglas, Coffee Heaven, Żabka, Fresh Market, McDonald’s, w sklepach komputerowych Sferis, w księgarniach Matras, na stacjach paliw Shell, Orlen i w kinach Cinema City, Helios, Multikino. Szacuje się, że sieć akceptacji płatności zbliżeniowych będzie rosła dynamicznie. Liczba placówek sięgnie 200 tys. na koniec 2015 r. Karty wyposażone w tę technologię w Polsce wydaje m.in. BZ WBK, ING Bank, Alior Bank, mBank, Multibank, Citi Handlowy, Deutsche Bank PBC, Invest Bank, Millennium, Polbank, Inteligo, Raiffeisen Bank i Getin Noble Bank. PKO BP, Credit Agricol i Raiffeisen Bank. Wspólnie z Visą takie karty wydają też Bank Pocztowy i zrzeszenie banków spółdzielczych BPS.[8]

W połowie 2011 łączna liczba wydanych kart Visa payWave wynosiła 3,65 mln, co stanowiło 63% udziału rynku, a łączna liczba kart MasterCard PayPass 2,17mln (37% udzia-łów rynku).[9] Poniższy wykres przedstawia liczbę kart płatniczych wyemitowanych w Polsce w tym stosunek kart zbliżeniowych do wszystkich wydanych kart:

Wykres 1. Karty płatnicze wyemiowane w Polsce

Źródło: http://www.forumplatnosci.pl/prez/M_Polasik_Platnosci_zblizeniowe_2011.pdf

karty platnicze wyemitowane polska

 

 

Szacuje się, że pod koniec 2011 roku liczba ta wzrosła do ok. 8,9 miliona kart. Blisko 91%  (8,13 mln) nośników do płatności bezdotykowych stanowią karty debetowe. Reszta to karty kredytowe (ok. 776 tys.) i gadżety (ok. 54 tys.), jak breloki, naklejki i zegarki. Karty wydawane przez PKO BP, Bank Pekao, ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy stanowiły na koniec 2011 roku 81,7% rynku. Jest to jednak o 4,5% mniej niż kwartał wcześniej co spowodowane jest coraz większą liczbą instytucji wdrażających płatności bezdotykowe.[10]

Liczba zbliżeniowych terminali płatniczych POS w Polsce ciągle rośnie. W połowie 2011 wynosiła 29713 sztuk co jest ponad dwukrotnym wzrostem w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy liczba ta wynosiła trochę ponad 13tys sztuk. Szacuje się natomiast, że pod końca 2011 roku liczba ta przekroczyła 47tys terminal. Dynamicznie wzrasta również liczba transakcji zbliżeniowych, szczególnie tych wykonanych kartą Visa payWave. W połowie 2011 na jedną kartę zbliżeniową przypadała przeciętnie jedna transakcja zbliżeniowa. Poniższy wykres pokazuje liczbę oraz stosunek kart Visa do MasteCard w Polsce:

 

Wykres 2. Liczba transakcji zbliżeniowych w Polsce (w tys)

Źródło: http://www.forumplatnosci.pl/prez/M_Polasik_Platnosci_zblizeniowe_2011.pdf

 liczba transakcji karty zblizeniowe polska

 

 

Dynamika rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce stanowi sukces na skalę europejską. Jedną z jej przyczyn było opóźnienie migracji polskiego sektora bankowego do standardu EMV, a następnie połączenie jej z wdrożeniem technologii zbliżeniowej.[11]

Czynnikiem najskuteczniej zachęcającym polskich klientów do aktywnego dokonywania transakcji zbliżeniowych jest przede wszystkim wygoda i szybkość transakcji. Według przeprowadzonych badań aż w 95% zachęca to do takiej transakcji. Kolejnym czynnikiem są programy promocyjne i nagrody rzeczowe dla osób płacących tymi kartami – 63%. Duży wpływ ma również informowanie klientów o sieciach POS, gdzie mogą płacić zbliżeniowo (53%). Programy rabatowe dla osób płacących takimi kartami oraz jej darmowe wydawanie to kolejne z czynników.[12]

Rosną szanse, iż w niedalekiej przyszłości rolę zbliżeniowych kart płatniczych będą pełnić również telefony komórkowe. Pilotaż płatności opartych o technologię bliskiego zasięgu NFC (ang. Near Field Communication) prowadzą obecnie banki z Grupy BRE (mBank i Mul-tiBank) oraz ING Bank Śląski. W przeszłości programy takie prowadził BZ WBK oraz Inteligo – internetowa marka PKO BP. Większe zainteresowanie technologią NFC ze strony banków daje nadzieję, że zbliżeniowe płatności mobilne wyjdą z fazy testów i staną się powszechnie dostępne dla klientów. Może to natomiast spowodować spadek dynamiki liczby transakcji kartami zbliżeniowymi opartymi na technologii RFID. Wdrożenie płatności mobilnych bliskiego zasięgu na szeroką skalę będzie jednak znacznie trudniejsze niż w przypadku kart zbliżeniowych – wymaga ono nie tylko współpracy banku i organizacji płatniczej, ale konieczne jest również zaangażowanie po stronie operatora telefonii komórkowej, jak i samego producenta telefonów. [13]

Badania przeprowadzone w ramach Barometru Płatności Zbliżeniowych pokazały, że Polacy dopiero poznają możliwości i przekonują się do kart zbliżeniowych, więc w przeciągu 2012 roku rynek kart zbliżeniowych nadal będzie dynamicznie rozwijał się i w dalszym ciągu w szybkim tempie będzie wzrastała liczba wydawanych kart bezstykowych, dokonywanych transakcji i punktów, w których będzie można zapłacić kartami zbliżeniowymi.

 

KARTY LOJALNOŚCIOWE

Potężnym narzędziem niezbędnym w walce o pozyskanie i utrzymanie nowego klienta są programy lojalnościowe. Dynamiczny rozwój usług i handlu oraz różnorodność produktów przyczyniły się do zwiększenia konkurencji, a co za tym idzie do wprowadzenie tego typu programów. Wdrażane są one z wykorzystaniem różnych dostępnych narzędzi marketingowych, jednak najlepsze efekty przynoszą te, które pozwalają stworzyć bazę danych na temat zachowań konsumenckich klienta. Należą do nich systemy, w których klient identyfikowany jest podczas zakupu poprzez kartę lojalnościową. Programy takie budowane są w oparciu o tzw. systemy lojalnościowe tj. urządzenia i programy umożliwiające stworzenie ww. bazy danych. Wśród korzyści wynikające z zastosowania systemu lojalnościowego wymienić możemy:

•wzrost obrotu i zysku firmy

•kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach klienta

•pozyskiwanie wiedzy na temat koszyka zakupów klienta

•precyzyjne stosowanie akcji promocyjnych

•związanie najlepszych klientów z firmą

•uzyskanie gwarancji ponawiania zakupów

•zmniejszenie kosztów pozyskiwania nowych klientów

•blokowanie konkurencji i przejęcie ich klientów.[14]

Coraz częściej w kartach połączonych z programem lojalnościowym stosuje się technologię RFID. Po raz pierwszy w Europie karty takie wprowadzono w Moskiewskim metrze w 1998 roku. Od tego czasu wiele innych miast europejskich wprowadziło podobny system. W Polsce wśród przykładów zastosowań wymienić możemy między innymi:

  • Karta Kibica Stadionu Miejskiego w Poznaniu i Stadionu Polonii Warszawa

Karta Kibica Stadionu Miejskiego w Poznaniu wprowadzona jest od stycznia 2011 roku. Jest to urządzenie wielofunkcyjne, ponieważ dzięki niej można nie tylko wejść na stadion, ale też płacić za zakupy w sklepach i Internecie, a także w przyszłości korzystać z komunikacji miejskiej. Służy ona jako karnet, który zastąpił dotychczasowe karty identyfikacyjne. Był to pierwszy taki produkt w Polsce.[15]

Kolejnym miastem, który wprowadził Kartę Kibica jest Warszawa. Obowiązuje ona od sezonu 2011/2012. W odróżnieniu od Kart Kibica wyrabianych w poprzedniej rundzie, obecnie wydawane karty spełniają dwie funkcje:

•identyfikacyjną – przez personalizację karty (dane zgodne z wymaganiami Ustawy O bezpieczeństwie Imprez masowych, czyli imię, nazwisko, pesel, zdjęcie).

•płatniczą – gdyż Karta Kibica jest jednocześnie bankową kartą płatniczą  w standardzie MasterCard PayPass. Jest to karta typu przedpłaconego (prepaid) z wbudowaną technolo-gią płatności zbliżeniowych (PayPass).

Dzięki Karcie Kibica możliwe jest wejście na stadion bez posiadania kartonowego biletu. W momencie zakupu biletu w kasie, system informatyczny przypisuje bilet do konta kupującej go osoby. Przykładając kartę kibica do czytnika przy bramce wejściowej, system odczyta zakupiony bilet i umożliwi wejście na stadion. Karty kibica można zasilać w punktach doładowań, które przyjmując gotówkę jednocześnie zwiększają saldo środków dostępnych na karcie. Można także dokonać przelewu ze swojego rachunku imiennego. Obecnie na stadionie Polonii za pomocą funkcji PayPass można dokonać płatności za zakupiony bilet na mecz bądź karnet oraz za pamiątki klubowe. Klub czyni starania, aby w najbliższej przyszłości na obiekcie przy Konwiktorskiej pojawiły się kolejne punkty (np. catering), w których będzie można wykorzystać tą funkcję Karty Kibica.[16]

karta kibica zblizeniowa paypass

Karta Kibica Stadionu Polonia Warszawa

Źródło: http://ksppolonia.pl/web/images_newsy/TK240710karta-awers.jpg

  • Nowoczesne bilety komunikacyjne       

Większość mieszkańców dużych miast korzystających z komunikacji miejskiej, zamiast tradycyjnych biletów papierowych, używa kart, które wystarczy aktywować po zbliżeniu do elektronicznego kasownika w tramwaju lub autobusie.[17] Dzięki nim możliwy jest zakup biletów jednorazowych lub okresowych, możliwość zakodowania informacji o właścicielu biletu, bezkontaktowy odczyt. Ponadto technologia ta uniemożliwia fałszowanie biletu oraz zapewnia wysokie bezpieczeństwo zapisanych danych.Systemy elektronicznych kart miejskich wdrożone zostały już w: Białymstoku, Bydgoszczy, Częstochowie, Elblągu, Gdańsku, Gdyni, Głogowie, Inowrocławiu, Jaworznie, Kaliszu, Krakowie, Lublinie, Pile, Płocku, Poznaniu, Radomsku, Rybniku, Suwałkach, Tczewie, Wał-brzychu, Warszawie, Wrocławiu, Starachowicach oraz w Łodzi.[18]

biletomat paypass paywave

Biletomat we wrocławskich tramwajach i autobusach

Źródło: http://www.tuwroclaw.com/pliki/duze_zdjecia/wiadomosci/biletomat_tram1.jpg

  • System opłat drogowych      

Są to programy lojalnościowe w formie znaczników umieszczonych na desce rozdzielczej samochodu, który pozwala szybko i z punktu widzenia usługodawcy wydajnie korzystać np. z płatnych autostrad, mostów, tuneli, parkingów czy stacji benzynowych. Umożliwiają one automatyczny pobór opłat bez zakłócania płynności ruchu drogowego.[19]

  • Karty lojalnościowe w siłowniach, na basenach i innych obiektach sportowych, umożliwiające wejście przez bramkę po przyłożeniu karty do czytnika.

Bezpieczeństwo kart zblizeniowych

Musimy być jednak świadomi, że gdy łączność odbywa się przy technologii bezstykowej, nie wiemy kiedy inne osoby próbują połączyć się z naszą kartą i uzyskać informacje na niej zapisane. Dane z bezstykowej kart płatniczej można bardzo łatwo odczytać zdalnie i sklonować jak pokazuje filmik poniżej:

Bezpieczenstwo karta zblizeniowa

Przykładem nieświadomego sczytywania danych z naszych kart może być również pomysł firmy IBM, która chce wyświetlać reklamy dopasowane do konkretnych osób. Billboardy z IBM korzystałyby z chipów typu RFID umieszczonych w kartach kredytowych i telefonach komórkowych, zawierając dane, które można odczytywać z daleka za pomocą specjalnych, radiowych czytników. Czytnik w billboardzie miałby dostęp do takich danych jak nasze nazwisko, płeć, wiek, nawet osobiste upodobania. Inteligentne obwody szybko określą preferencje zakupowe danej osoby i na ich podstawie dobierana byłaby specjalna reklama, tylko dla nas. IBM twierdzi, że chce ułatwić życie konsumentom jednak co z ochroną naszej prywatności?[20]

Autor: Chabło Magdalena, Kozioł Natalia

Źródła:

1.http://www.qartis.pl/

2.http://www.portalrfid.pl/wprowadzenie.php

3.http://www.comperia.pl/najlepsze-karty-zblizeniowe-w-czym-sa-lepsze-od-zwyklych-kart-platniczych.html

4.http://www.qartis.pl/pl/karty/karty_lojalnosciowe

5.http://www.lojalnosciowe.com.pl/karty-lojalnosciowe.html

6.http://wyborcza.biz/finanse/1,105684,8756317,W_Kakadu_czytniki__w_mBanku_breloki__w_Citi_naklejki.html

7.http://www.marketing-news.pl/message.php?art=31286

8.http://www.cardpoland.pl/program.htm

9.http://lechnews.pl/kibole/jak-i-gdzie-kupic-bilety

10.http://ksppolonia.pl/web/index.php?id=2839&typ=news

11.http://www.komputerswiat.pl/poradniki/poradnik-kupujacego/bezpieczenstwo/2010/06/czy-warto-korzystac-z-kart-paypass.aspx

12.pl.wikipedia.org/wiki/Karta_zbliżeniowa

13.http://viabox.pl/viatoll/

14.http://www.forbes.pl/styl-zycia/artykul/techno/osobiste-billboardy,6227,1

15.http://indywidualni.bzwbk.pl/przewodniki/karty-zblizeniowe/karty-zblizeniowe-przewodnik.html

16.http://www.rfid-lab.pl/standardy-mifare-ultralight-standard-desfire-%E2%80%93-om%C3%B3wienie-zastosowania-w%C5%82a%C5%9Bciwo%C5%9Bci

17.http://www.open.pl/news/karty_platnicze_zblizeniowa_rewolucja_dopiero_przed_nami.html

18.http://www.forumplatnosci.pl/prez/M_Polasik_Platnosci_zblizeniowe_2011.pdf

19.http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/coraz-wiecej-polakow-ma-karty-zblizeniowe-ale-rewolucja-dopiero-przed-nami

5 (100%) 1 vote
Tags: